شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

نقد و نظر استاد شیخ سلیمان داود بن یوسف

<
>

گرو نیت‌هاست) موافقم. این حدیثی صحیح است که باید آن را متمایز و ارزشمند دانست. در مورد شرط ضمن عقد در ازدواج نیز همان‌گونه که پیامبر(ص) فرموده‌اند: «اَلْمُؤمِنونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ اِلّا شَرْطاً أحَلَّ حَرامَاً أَو حَرَّمَ حَلالاً»، ما اباضیه اکنون در الجزایر شرط‌هایی در عقد ازدواج قرار می‌دهیم، ولی این شرط‌ها مشخص و معین است و زن نیز شرطی قرار نمی‌دهد. در این شرط‌ها ـ خدا را شکر ـ ما نه حلالی را حرام می‌کنیم و نه حرامی را حلال.

(139)در پایان نیز می‌خواهم نکتۀ ساده‌ای را تذکر دهم. جناب امام صدر ـ خداوند به ایشان جزای نیک دهد ـ به دو داور نیز حق طلاق دادند، در حالی که خداوند به داوران تنها حق اصلاح و ایجاد سازگاری میان زن و شوهر داده است. ایشان جایگاه داور را تا آنجا بالا بردند که بـه او حق طلاق دادند. ایشان ـ خداوند از ایشان درگذرد ـ این مسئله را نادیده گرفته‌اند که پیشوایان اباضیه ـ خدا آنان را رحمت كند ـ مسئلۀ داوری و حکمیت را نپذیرفته‌اند و با آن مخالف‌اند. اما ایشان می‌خواهند داوری را بیشتر از آنچه خداوند فرموده است، بر ما تحمیل کنند. این نکته‌ای بود که باید به برادرمان تذکر می‌دادم. تصور می‌کنم قضیۀ حکمیت نیز که مطرح شد، امام علی (کرم‌الله وجهه) به آن مجبور شد. ایشان نیز در اصل موضوع با اباضیه موافق است. این اشعث‌بن‌قیس و طرف‌داران یمنی او بودند که ایشان را وادار به چنین کاری کردند، زیرا آنان جاسوس معاویه بودند و در منابع صحیح تاریخی نیز به اثبات رسیده است. بنابراین، خواهش می‌کنم به این مسئله توجه شود. اما اینکه شیعیان می‌گویند اباضیه بر ضد امام علی‌اند، درست نیست، بلکه برعکس، اباضیه از کسانی بودند که طرف‌دار امام علی بودند، تا جایی که نپذیرفتند ایشان از حق خود در امامت و خلافت کوتاه بیاید و حکمیت را بپذیرد. لازم بود این

133