شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

نقد و نظر دكتر محمد غزالی

<
>

تأمین کنند. مثلاً اگر یک وام صد میلیون جنیه‌ای پرداخت شود، درست است که این وام از سرمایۀ دولت است، ولی دولت هرگز با نیاز قشر زحمت‌کش تجارت نمی‌کند، بلکه می‌خواهد هزینۀ دستگاه‌های اداری مربوط را تأمین کند. بنابراین، می‌توان گفت که یک ‌درصد برای مالیات اداری دریافت می‌شود. یک‌ درصد چیزی نیست. این مقدار ربا نامیده نمی‌شود، زیرا درآمدی نیست که از راه تجارت با دردها و گرفتاری‌های مردم به دست آمده باشد، بلکه اقدامی است برای تأمین هزینه‌های خدمات بانکی که دولت در قرض‌ دادن به مردم انجام می‌دهد.

(96)اما اینکه بگوییم ربا دو نوع است، یا قرض دو نوع است، مصرفی و تولیدی و فقط ربای مصرفی حرام است و ربای تولیدی جایز است، چنین چیزی درست نیست. در اسلام ربا به هر شکلی حرام است. اسلام می‌گوید: «وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ.»«31» از دیدگاه اسلام می‌توان به جای انتشار سندهایی با سود معین، سهم‌هایی مطلق که سود آن کم و زیاد شود، قرار داد. اسلام چنین سودی را مبارک می‌داند، پس چرا پافشاری می‌کنند که معاملات بر اساس این سندها انجام گیرد. این، در واقع، پافشاری بر کوچک‌ شمردن اسلام و آموزه‌های آن است. ما می‌خواهیم به‌طور کامل و همه‌جانبه به دین خود بازگردیم تا با ایجاد توازن در عبادات و معاملات و اعتقادات و اخلاق و تشریعات، جامعه‌ای متکامل و پیشرفته بسازیم.

90