شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

پاسخ امام موسی‌صدر به نقد و نظر اساتید

<
>

قرآن می‌فرماید: «لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ.»«18» احساسی را که خداوند متعال پیامبر را به سبب آن سرزنش کرده است من «طموح» نامیدم و تقرب به سوی خداوند یا رسالت یا دعوت نخواندم. این سرزنش را طموح خواندم و اگر ایشان با این اصطلاح موافق نیستند، من آماده‌ام با دل و جان این واژه را تغییر دهم.

(74)اما در مورد واژۀ «تکریس»، باید بگویم كه این واژه در سخنان و نوشته‌های اسلامی وجود دارد و علما نیز آن را به کار می‌برند. «تکریز» واژه‌ای مسیحی است. «کرز» یعنی تبشیر كرد، اما «تکریس» یعنی «تجنید»، «تثبیت»، «تسجیل.» این عبارت اسلامی است و با عذرخواهی باید بگویم كه ما در لبنان بیشتر از دیگران با اصطلاحات اسلامی و مسیحی آشناییم.

(75)امیدوارم ترس جناب دکتر الشرباصی از شرط‌های عقد ازدواج و مطالبات و انتظارات مدنی بی‌مورد باشد. دوست من، چشم‌اندازهای مدنی جدید، ما را درنوردیده و باعث شده است جوانان ما از ما پیشی بگیرند و ما را به ارتجاع و محافظه‌کاری و عقب‌ماندگی متهم کنند. ما نمی‌گوییم که باید از دست برویم. می‌خواهیم بگوییم خداوند در مواردی برای ما آسان گرفته و مباح‌هایی قرار داده و بنا بر اصطلاح جدید به ما مجوزهایی داده است که باید در چارچوب شریعت از آن‌ها استفاده کنیم، همانند اجتهاد که در تفسیر آن گفتیم: چشم‌ دوختن به آسمان در چارچوب شریعت است. این مجوزها کار ما را آسان می‌کند و خدای نکرده به معنای آن نیست که حکمی وضع کنیم یا حکمی را تغییر دهیم. به‌هیچ‌وجه نمی‌‌توانیم به اندازۀ سر سوزنی تغییر یا تشریع ایجاد کنیم، ولی وقتی می‌توانیم در چارچوب شریعت آسان اسلام، به این مجوزها استناد

72