شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

نقد و نظر استاد شیخ محمد خاطر

<
>

بسم‌الله الرحمن ‌الرحیم

الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ ‌العالَمینَ وَالصَّلوةُ وَ السَّلامُ عَلی خَـاتَمِ الأَنْبِیـاءِ وَالمُرْسَلینَ سَیدِنا مُحَمَّدٍ وَعَلی آلِهِ وَصَحبِهِ وَ مَنِ اتَّبَعَ هُداهُ اِلی یوْمِ الدّینِ.

(50)همۀ نکاتی را که من قصد داشتم دربارۀ سخنرانی امام صدر مطرح کنم، استاد بزرگ شیخ ابوزهره دربارۀ آن صحبت کردند، ولی با این حال می‌خواهم در مورد چند نکته توضیح دهم. در واقع، این سخنرانی یکی از بهترین سخنرانی‌ها در زمینۀ تسامح شریعت آسمانی بود. شریعت آسمانی انسان را هم در دنیا و هم در آخرت به سعادت می‌رساند، زیرا همان‌گونه که جناب امام صدر گفتند، دین آسمانی به زوایای ناپیدا، یعنی نیت انسان‌ها می‌نگرد و مصلحت جامعه را در نظر می‌گیرد، نه مصلحت فرد را. این سخن زیبا و درستی است، ولی من در مورد برخی از عبارت‌هایی که در سخنرانی آمده بود، سؤالاتی دارم. ایشان دربارۀ موجود متکامل و عمل انسان که موجودی متکامل است، صحبت کرد و من نظر ایشان را نادرست می‌دانم. سپس دربارۀ اجتهاد صحبت کرد و گفت: کیفیت استنباط مجتهد در فهم برخی از مسائل نقش دارد. همچنین، دربارۀ عقل در جایگاه یکی از منابع شریعت سخن گفت که جناب استاد ابوزهره نیز دربارۀ آن صحبت کرد. دربارۀ مقید بودن مسئلۀ چندهمسری نیز با توجه به آیۀ «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء»«12» توضیحاتی ارائه کرد و، در واقع، من از ایشان تشکر می‌کنم که نظر خود را در مورد آنچه دیروز یا پریروز دربارۀ آن بحث می‌کردیم، تعدیل کردند، زیرا ابتدا بر این عقیده بودند که مسئلۀ چندهمسری فقط مشروط به مسئلۀ یتیمان و بی‌عدالتی با آنان است، ولی، سپس، عامل بی‌عدالتی با

50