امام حسین(ع)، پیشوای اصلاحگری
میرساند. برای آنکه زن بتواند این رسالت را به دوش بگیرد و برای تحمل سنگینی آن آماده شود، باید او را پرورش داد. ما نمیتوانیم با زن آنگونه که برخی از مردم برخورد میکنند، مواجه شویم. فیالمثل نباید پس از زایمان، اگر کودک دختر بود، همۀ خانه را ناراحتی فرا بگیرد؛ نباید زن را در خانه خوار و ذلیل کرد؛ نباید برادر را بر خواهران مسلط کرد؛ نباید روحیۀ زن را تضعیف کرد. بسیاری اوقات زنان زیر فشار شوهران هستند. در برخی مناطق با زن بهمثابۀ ابزار تولید مثل برخورد میشود. در مناطق دیگر او را ابزار لذتجویی یا تابلویی هنری میدانند که مرد میخواهد آن را همیشه در برابر چشمان خود قرار دهد. با این برخوردها روحیۀ زن را از او میگیریم، گوهر وجودی او را میگیریم و به او ثابت میکنیم که نمیتواند رسالتی به عهده داشته باشد و هیچ امتیازی جز بهرۀ جنسی و زیبایی و خدمت کردن به مرد ندارد. بدینترتیب، ما با این روش روحیۀ زن را از بین میبریم، درحالیکه رسولخدا میفرمود: «بهترین فرزندان شما دختران هستند.» پیامبر دست فاطمه را میبوسید. آخرین کسی که پیامبر هنگام سفر با او وداع میکرد و نخستین کسی که هنگام بازگشت به او سلام میکرد، فاطمه(س) بود. میفرمود: «از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: عطر، زنان...» منظور پیامبر نزدیکی به زنان و دوست داشتن زنان و تمایلات جنسی نیست، چرا که سیره و منش او در دورۀ جوانی در برخورد با زنان سراسر عبرت و سرمشق زندگی بود. از این فضاها[ی شهوانی] دور بود. او در کنار زن میایستاد تا روحیۀ او را تقویت کند؛ تا زینب و فاطمه پرورش دهد؛ تا سکینه و دیگر زنان امثال او را تربیت کند؛ تا آنان بتوانند جهاد مرد را تکمیل کنند. ما در جامعۀ خود سخت نیازمند آنیم که رسالت دین کامل شود. زن نباید ارادۀ ما را سست کند، نباید قدرت ما را تضعیف کند، نباید در ما سستی و ضعف و شکستپذیری به
106