امام حسین(ع)، پیشوای اصلاحگری
به رخ آنان بکشند. میگفتند: آشوبگر پسر آشوبگر کشته شد. مردم با شادی فراوان جشن میگرفتند و به استقبال سرهای شهیدان و اهلبیت رسولخدا میرفتند. پس از آن کنجکاو میشدند و میپرسیدند که این آشوبگران کیستند که خداوند خلیفۀ خود را بر آنان پیروز گردانیده است؟ وقتی سؤالها فراوان میشد، زینب صحبت آغاز میکرد و به روشنگری میپرداخت و میگفت: این اسیران اهلبیت محمد(ص) هستند و علت کشته و اسیر شدن آنان را توضیح میداد و، بدینترتیب، در دل کسانی که از یاری حسین فروگذار کرده بودند، پشیمانی میانداخت، چراکه هرکس در برابر [پایمال شدن] حق ساکت بماند، شیطانی لال است. کسانی که کشتهشدن حسین را جشن گرفته بودند و خیابانها را در استقبال از کاروان اسیران اهلبیت رسولخدا آذین بسته بودند، سخت پشیمان میشدند و گریه و توبه میکردند و در محلی که سر حسین بن علی(ع) گذاشته شده بود، مسجد میساختند. ابنشهرآشوب از زنجیرۀ این مسجدها مسیر کاروان اسرا را دریافته است؛ همان مسیری که خدمت شما عرض کردم: کوفه و موصل و نسیبین (که اکنون در ترکیه است) و پس از آن در خاک سوریه: حمص و حماه و حلب، و پس از آن بعلبک و در پایان شام. مسیری از میان شهرهای مهم. زینب و اهلبیت از این فرصت استفاده کردند و حادثۀ کربلا را آنگونه که بود به مراکز جهان اسلام رساندند و پردهها را کنار زدند و ستم و جنایت را آشکار ساختند و یزید را وادار به توبه و یا اظهار توبه کردند.
(173)پس از آن بود که انقلابهای دنیای اسلام یکی پس از دیگری شکل گرفت تا اینکه به انقلاب بنیعباس رسید که شعار «یا لثارات الحسین» سر داد.
(174)زن در میدان کربلا نقش مرد را کامل میکنـد و جهاد او را به اتمام
105