سفر شهادت
پس از آن و در طول تاریخ، این انقلاب از صحرا و از میان شنها به سراسر جهان اسلام منتقل شد. سال به سال و نسل به نسل و قرن به قرن انتقال یافت تا اینكه امروز در پیش روی ماست و ما از آن استفاده میكنیم و بهره میبریم و هر روز از آن یك امر جدید و تصحیح جدید و موضع جدید و حركت جدید و انقلاب جدید و عمل صالح و از خود گذشتگی كامل و مفید در راه دفع تاریكی و ظلم و راندن باطل درمییابیم. او فرمود: «ألا تَرَونَ الحَقَّ لایُعمَلُ بِهِ وَ الباطِلَ لایُتَناهَی عَنه» همین دو عامل كافیست تا «لِیَرغَبَ المُؤمِنُ فِی لِقاءِ اللّهِ.»
(24)امروز و هر زمانی كه در برابر این تصویرِ جاویـدان میایستیـم، خود را در برابر این چراغ روشن از خون حسین، در برابر آن منارهای كه بر جمجمههای یاران حسین بنا گشته است، در برابر این واقعهای كه خون پاك او و پسران و كودكانش منشأ ظهور آن گردیده، در برابر این منظرهای كه در آن جانفشانی پیرمردی، چون حبیببنمظاهر كه پا به هشتاد سالگی نهاده و نوجوانی همانند قاسمبنالحسن را كه به سن بلوغ نرسیده است، مییابیم. فداکاری سفیدپوست در کنار فداکاری سیاهپوست. فداكاری دوست در كنار فداكاری دشمنِ توبهكردهای چون زهیربنالقین و حربنیزید ریاحی. ایثار و جانفشانی برازندۀ مردان و زنان است، فداكاری برای هر فردی میتواند باشد. ولی این مجموعه و این برگزیدگان كه با حسین بودند، همۀ وجودشان را در راه ریشهكنی ظلم نثار كردند و هر آن كس كه تمام وجودش را در كفۀ ترازو بگذارد، پیروز است.
(25)به یاد میآورم كه روزی همراه با جمعی از برادران فلسطینیمان در مصر بودیم، بر سر سفره نشسته بودیم كه یكی از جوانان در بین غذا خوردن برخاست و گفت: خداحافظ و حاضران پاسخ دادند: به سلامت. هیچ صدای ناله یا خداحافظی بلند نشد، نه از زنان و نه از مردان. از
26