شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

عید غدیر، عید ولایت

<
>

که پایه‏های امت اسلام هنوز ضعیف بود. از این رو، مردم از این واقعه که نزدیک بود فتنۀ اوس و خزرجی و درگیری‏های قبیله‏ای را زنده کند، بسیار ناراحت شدند. این حادثه کیان اسلام را تهدید کرد و به همین سبب، باعث ناراحتی و نارضایتی شد و همه نیز می‏دانستند که منشأ این درگیری مستی و شراب‌خواری بوده است. از این ‌رو، دل‌ها آمادۀ قبول حکم [حرمت] شراب شد و نخستین آیه برای تحریم خمر نازل شد: «إِنَّمَا یرِیدُ الشَّیطَانُ أَن یوقِعَ بَینَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیسِرِ وَیصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَة فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ.»«120» این آیه تنها بیانگر سرزنش و نکوهش خداوند بود و مردم تا یک ماه، دو ماه یا بیشتر، دربارۀ حکم خمر سؤال می‏کردند. در مرحلۀ دوم، این آیه نازل شد: «یسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ كَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا.»«121»

(259)سپس حادثۀ دیـگری رخ داد: یکی از اصحاب در حـال مستـی امام جماعت شد و در نماز سورۀ کافرون را خواند. در این سوره [خطاب به کافران] آمده است: «لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ. وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ. وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ. وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ. لَكُمْ دِینُكُمْ وَلِی دِینِ.»«122» ولی او «لا» را حذف کرد و این‌گونه خواند: «أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ. وَأَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» یعنی من چیزی را که شما می‏پرستید، می‏‏پرستم و شما نیز چیزی را که من می‏‏پرستم، می‏پرستید. در پی این واقعه نیز ناراحتی شدیدی پیش آمد و سومین آیه نازل شد: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَة وَأَنتُمْ

147