روز ولایت، روز امام علی(ع)
تأثیر پذیرفته است.
(215)این وضع ما را بر آن میدارد که بگوییم ما نیازمند قانونگذاری الهی هستیم؛ قانونی که نه از کشور، نه از منطقه، نه از خانواده، نه از نژاد، نه از هوا و نه از بلندی و پستی تأثیر نمیگیرد و تنها از جانب خداوندی است که پروردگار انسان است. همانچه ما را بر آن میدارد تا به دنبال شریعتی آسمانی باشیم که از چیزی تأثیر نپذیرفته باشد، ما را بر آن نیز میدارد که بگوییم پیامبر نیز باید از سوی خداوند باشد؛ زیرا ولایت، نوعی قانونگذاری در چارچوب قانونگذاری عمومی است و زیرا ولایت، اجرای این قوانین است و از سویی، ذات انسان حتی در مورد قوانین جزئی نیز از عوامل و منافع فردی و منطقهای و خانوادگی و نژادی تأثیر میپذیرد. از این روست که گفتیم و گفتهاند: ولایت نیز به نص نیاز دارد.
(216)بنابـرایـن، ولایت مقام باعظمتی است و ولیّ باید والاتـریـن و بلندمرتبهترین فرد امت باشد تا از همۀ گرایشها و مصالح فردی فراتر رود. ولایت باید در دست کسی باشد که با حق همراه است و حق نیز با اوست و هرکجا باشد، حق نیز همانجاست. کسی باید ولیّ باشد که ایمان را در ژرفای وجودش وارد کرده و آن را معیار و مقیاس زبان و گفتار و رفتار و پندار و دوستی و دشمنی خود قرار داده باشد و این معنای همان چیزی است که علامه علایلی در کتاب المرجع دربارۀ امام گفته است که امام همان تراز چوبی در بنایی است که بـنّاها برای راست بودن ساختمان به کار میبرند. ما امروزه برای مثال از تراز جیوهای استفاده میکنیم. امام در زبان و کردار و اندیشه و گواهی دادن و حتی در خطورات ذهنی خود، تراز است. امام علی(ع) تنها کسی است که پیامبر(ص) دربارۀ او فرموده است که من ترازوی اعمالم و علی شاهین آن ترازوست.
(217)بنابـراین، ولایـت از آنِ کسی است کـه ایمـان در ژرفـای قلبش وارد
119