امام علی(ع) و پویایی رهبری
(122)بنابراین، اعراب چند ماه قبل از رحلت پیامبر اسلام آوردند، یعنی کمی بیشتر از یک سال و این مدت کافی نبود. برای اعراب سنگین بود که تابع حکومت مدینه باشند و از آن فرمانبری کنند و به آن زکات بپردازند. برای آنان سنگین بود که حاکم، معبود نباشد و هرگونه که میخواهد در میان قبیله حکمرانی نکند.
اسلام نظامی انقلابی بود که نظام قبیلهای و عشایری را سرنگون کرد. از این رو، نخستین جامعۀ اسلامی مدینه«66» است، نه قبیله. نظام شهری بر خلاف نظام عشیرهای بود.
(123)بنابرایـن، اعراب صدر اسلام با دیـن آشنـایـی کـامل نداشتند و اسلام در دلهایشان نفوذ نکرده بود. هنگامی که پیامبر از دنیا رفت، گفتند: خدا را شکر که از پرداخت زکات و فرمانبری و نماز و سرکشی نیازمندان و... راحت شدیم و بدین ترتیب، از پرداخت مالیات، یعنی زکات، سرپیچی کردند. بنابراین، در آن زمان اوضاع خطرناک و حساس بود و اگر علی(ع) در برابر ابوبکر یا عمر میایستاد و مشکلات داخلی پیش میآمد، اعراب در پایتخت، یعنی در مدینه، شورش میکردند. از این رو، امام خاموش ماند. خاموش ماند تا اسلام باقی بماند. و چه بسیار آزارها و ستمهایی که بر امام روا داشتند. همین بس که همسر او را زدند و درِ خانهاش را سوزاندند.
(124)این است که میگوییـم ما به میـراث خود پایبندیـم. ایـن است که میگوییم پیشوای ما علی است. انشاءالله که راست گفتهایم. جوانان ما صبر پیشه کردند. خانههایشان را در آتش سوزاندند. آزارهای تحریکآمیز و ستمها ادامه یافت و از پشت به آنان خنجر زدند با آنکه از حق و از مقاومت فلسطین دفاع میکنند، آشکارا به آنان تهمت زدند و ناسزا گفتند.
77