امام علی(ع) و پویایی رهبری
دعوت سازمانی و حزبی؛ بدین معنا که اسلام دکانی نیست که بخواهیم منافع آن را حفظ کنیم و مردم را برای خدمت به آن مسخر کنیم؛ یعنی شیوهای که سازمانها و نهادهای دینی پیش گرفتهاند.
(98)امـروزه مؤسسـههـای دینـی دارای امـوال، اوقـاف، کارمنــدان، تشریفات، دشمنیها، دیدارها و منافع خاص هستند؛ درست مانند اتحاد جماهیر شوری و چین که پس از آنکه به دولت تبدیل شدند، فراموش کردند که یک جنبش انقلابی جهانی هستند و به فکر حفظ دستاوردهای خود افتادند. طبیعی است که حفظ این دستاوردها میطلبد حتی با شیطان همپیمان شوند، یا حداقل با نیمی از شیطان یا ربع شیطان. از این روست که میبینیم چین کمونیست، امروزه برای حفظ دستاوردهای خود و رقابت با شوروی، با قدرتهای راستگرا در جهان زد و بند میکند. اتحاد جماهیر شوروی نیز همین شیوه را در پیش گرفته است.
(99)بنابراین، یک جنبش انسانی در یکی از مراحل خود غالباً به مؤسسه و نهاد تبدیل میشود. چه زمانی چنین میشود؟ زمانی که پیر و کهنه میشود. جنبش، ابتدا که جوان و پویا و در حرکت است، بیم و هراس ایجاد میکند و بیباکانه به جلو میرود تا اینکه بنیانگذاران جنبش از نفس بیفتند و خسته شوند. در این حالت به فکر حفظ موقعیت خود میافتند و دیگر با مردم درگیر نمیشوند و با همۀ گروهها پیمان اتحاد میبندند و به فکر حفظ منافع خود میافتند.
(100)دکتر شریعتی در یکی از کتابهای خود میگوید: «در فرانسه خواستم مجلۀ ژون افریک«54» را بخرم. دیدم دستگاه امنیتی فرانسه همۀ شمارههای این مجلۀ نوپای آفریقایی را جمعآوری کرده است. با خود گفتم سبحانالله! فرانسه که مهد آزادی و مرکز انواع گرایشها از کمونیسم
66