امام علی(ع) و پویایی رهبری
(94)اکنـون زمـان آن رسیـده است که بـه درسهای معین و واحـد بپردازیم. انشاءالله از هفتۀ آینده بر اساس آنچه جوانان نوشته و تنظیم کردهاند، هر هفته دو درس میدهم. لازم است دربارۀ برخی درسها صحبت شود و دربارۀ برخی لازم نیست. برای نمونه، درس اول و دوم مربوط به پیدایش جنبش است: چگونه جنبش محرومان شکل گرفت؟ چکیدۀ تاریخی این بحث در گذشته و حال چیست؟ چگونه به تشکیلات تبدیل شد؟ جنبشهای مشابه آن در درون لبنان و در کشورهای عربی و در همۀ جهان کداماند؟ خاستگاههای مشابه آنها چیست؟ چه مراحل و تحولاتی را پشت سر گذاشتهاند؟ مسلماً این چکیدۀ تاریخی نیازی به بحث ندارد و جوانان با خواندن این درسها میتوانند بدون هیچ مشکلی آنها را فرا بگیرند و نیازی نیست که من آنها را توضیح دهم. ولی برخی از درسها به دقت و بررسی نیاز دارد، از جمله درس ایمان به مفهوم عملی آن نه به مفهوم نظری و تجریدی، علیرغم اینکه تلاشهای فراوان و درخور ستایشی در این زمینه انجام گرفته است. همچنین درس ضرورت و اهمیت کار تشکیلاتی و درسهای انقلابی که بسیار ساده به نظر میرسد، ولی وقتی میخواهیم آنها را هدف قرار دهیم و به آنها ایمان بیاوریم، باید تمرکز و اهتمام بیشتری نسبت به آنها داشته باشیم.
(95)بنابراین، از هفتۀ آینده، انشاءالله، هر جمعه دو درس خواهیم داد و جوانان و اعضای ارشد جنبش باید این درسها را چاپ و تکثیر کنند و برای همۀ هستههای تشکیلاتی شرح بدهند تا درسها به اتمام برسد. آن وقت پایان درسهای گذشته را اعلام میکنیم و به درسهای جدید میپردازیم که در واقع تکمیل و تأکید همان درسهای پیشین است. انشاءالله من در طیّ این دورۀ تابستانی وقت بیشتری صرف جنبش خواهم کرد.
(96)رابعاً. یکی از دوستان و همکاران ما و یکی از رهبران اندیشۀ
64