سورۀ عصر -1
و زمین و نفْس و ستارگان و محل ستارگان و دیگر موارد.
(200)بنابراین غایت اصلی از سوگند به موجوداتِ هستی جلبِ نظر انسان به قداست این اشیاست و مقصود از قداست تربیتِ دینی توحیدی است، تا ما آدمیان بدانیم که در مسیر توحید تنها نیستیم، بلکه ما همراهِ کاروان هستی راهِ خود میپیماییم و در همایشی جهانی که همۀ موجودات در آن شرکت دارند، در محراب خدا به سر میبریم. به سخن دیگر، تنها من و مؤمنان نیستیم که خدا را سجده میکنیم و برایش نماز میگزاریم، بلکه آسمان و زمین و درختان و کوهها و رعد و امواج دریا و برگ درختان و هر چیزی در این هستی به صورتی این کار را انجام میدهد.
(201)همۀ هستی محراب خداوند است و انسان جزئی از این مجموعه است. از این پس به دیدۀ حقارت به موجودات هستی نگاه نکن و گمان مبر که این امور عقل ندارند و جامدند، آنها حرکت میکنند ولی تو متوجه آن نیستی. بله، اشیا جامدند، اما حرکت آنها سجده به خداست. در جاهای دیگر گفتهام که سجده نهایتِ خضوع است و موجودات هستی مطیع مطلق اوامر الهی هستند. ما این اوامر الهی را «عوامل هستی» (عوامل کونیه) مینامیم. تسبیحْ عبارت است از سازماندهی و چنان که ساختمانی عظیم نشان از خبرگی مهندس آن دارد، همۀ ذرات هستی بر عظمت و بینقصی ذات خداوند گواهی میدهند. تسبیحْ گاه با زبان و گاه با وجود صورت میگیرد. مقصودم از این بحث این بود که بدینجا برسیم که موجودات هستی راه الهی را میپیمایند، راهی که خداوند آن را به موجودات اختصاص داده است. اگر ما نیز در راه توحید و ایمان و به سوی خدا گام برداریم، همگام با هستی راه خود را پیمودهایم. امام علی میفرماید: «لا تَستَوحِشُوا فِی طَرِیقِ الهُدی لِقِلَّـة أَهلِهِ»«88» هستی و
134