شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

سورۀ کوثر

<
>

بگوییم که کوثر همان علی و فاطمه‌اند، چنان که در برخی کتاب‌ها نیز گفته شده است. کسانی که نسل رسول و رسالت و دعوت اسلام از طریق آنان بود. بنابراین، درمی‌یابیم که این تفسیر درست است و یا اینکه یکی از مصادیق روشن کوثر علی و فاطمه است. در برخی روایات آمده است که کوثر رود عریض و بزرگی است که از زیر عرش می‌گذرد و تا روز قیامت ادامه می‌یابد و در پیرامونش صدها هزار جام برای نوشیدن هست. بی‌شک، منظور از این آب آبی معنوی است، که هماهنگ است با زور قیامت و در این روز تجلی می‌یابد. چه کسی از این آب می‌نوشد؟ کسی که در این جهان از آب ولایت نوشیده است. باید گفت میان دنیا و آخرت هماهنگی و تناسب وجود دارد: «وَ مَن کانَ فِی هذِهِ أَعمی فَهُوَ فی الآخِرَةِ أَعمی وَ أًضَلُّ سَبیلاً»«47» اگر آدمی در این دنیا کور باشد، بی‌شک در روز قیامت نیز کور خواهد بود. دنیا و آخرت با یکدیگر تناسب دارند؛ دنیا مزرعۀ آخرت است. دنیا تجارتخانه‌ای برای سود بردن در آخرت است. بهشت و جهنم از اعمال ما در این دنیا ساخته می‌شوند. رسیدن به آب کوثر و نوشیدن از آن هم در همین دنیا برای ما فراهم است. در دعای ماه شعبان می‌خوانیم: «اللهُمَّ فَأَعِنّا عَلی الإستِنانِ بِسُنَّتِهِ فیه وَ نَیلِ الشَّفاعَـة لَدَیهِ»«48» پیروی از سنت پیامبر در این دنیا به شفاعت از پیامبر در آخرت می‌انجامد. اگر آدمی در این دنیا در راه حق گام بردارد و سخت به پیروی از پیامبر و ولایتش و ولایت اهل بیتش پایبند باشد، بی‌شک در روز قیامت نعمت و شراب و آب و آسایش و راحتی و چیزی که روایات نهر کوثر خوانده‌اند، نصیبش خواهد شد.

(133)پس ما به تو کوثر را دادیم، کوثری که قلب معاویه و دشمنان رسول

81