اصول و روش اسلام در توزیع ثروت
طرفین انجام شده باشد، مشمول آیۀ شریفه و صحیح خواهد بود، خواه این قرارداد ابتكاری باشد یا قرارداد معمول و متداول.
2.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»«75»
(128)خواه جدیدالتأسیس باشد یا نه، و بدیهی است كه قراردادهای باطل از این كلی استثنا شده است.
(129)اصل پنجم: اقتصاد بر اساس عقیده و اخلاق
الف ) تعریف
(130)مطالعه و دقت در قوانین مالی و تجاری و اقتصادی اسلام به خوبی روشن میكند كه اسلام هدف اصلی خود را تنها بالا رفتن سطح زندگی مادی مردم و بهبود وضع خوراك، لباس، مسكن و سایر موجبات آسایش قرار نداده است، بلكه به همراه این منظور، و بالاتر از آن، تكامل روحی و فضایل اخلاقی در نظر قانونگذار اسلام بوده است.
(131)بنابراین در همۀ احكام فقهی و معاملات و كلیۀ قوانین اقتصادی، این اساس مورد ملاحظه بوده و ما نیز به طور كامل باید به آن توجه كنیم.
ب ) دلیل این اصل
(132)1.آیات متعددی كه زندگی دنیا و دارایی را زیبایی و زینت میداند و هدف از آن را تربیت و امتحان و یا مهمتر و ثابتتر از آن را اعمال صالح قرار داده، خود بر این مدعی بهترین دلیل است.
(133)2.روایات بیشماری كه در كتابهای حدیث و فقه آمده و ما به ذكر چند تا از آنها اكتفا میكنیم. رسول خدا فرمود: «نعم المال الصالح للرجل
88