شیوههای تربیتی و مبادی دین
میکرد، من شما را به آن فرمان دادم و هر آنچه شما را به آتش نزدیک و از بهشت دور میکرد، من شما را از آن بازداشتم.)
(139)اهتمام اسلام به ایجاد فضای مناسب، از آموزههای قطعی آن دربارۀ وجوب برپایی جامعۀ اسلامی و دستورات مهم آن درمورد فضاهای مناسب مانند نماز جماعت و نماز جمعه و حج و ماه رمضان و اعیاد و، همچنین، نهی از کنارهگیری از مردم و جامعه و معاشرت با فاسدان و بدکاران و گنهکاران (جز برای اصلاح آنان)، روشن میشود.
با این همه قرآن کریم شیوۀ خاص خود را به كار میبرد که میتوانیم آن را انقلاب در مفاهیم یا تحولی ژرف در نگرش کلی به جهان هستی و زندگی و ارتباط با هدف تربیتی بنامیم.
(140)وقتی قرآن کریم از رهگذر اعتقادات و معلوماتی که آیات آن برایمان بیان میکند، تصویری از آفرینش و موجودات و زندگی برای ما ترسیم میکند، میکوشد فضایی عام در ذهن انسان پدید آورد تا در آن حس کند که موفقیت و جاودانگی در پایبند بودن به رهنمودهای اسلام است و جهان هستی هر فرد یا گروهی را که با این قواعد هماهنگ و همسو نباشد، طرد میکند و سرنوشت آنان نیستی و فراموشی خواهد بود.
برتری این شیوه از شیوههای پیشین مناقشهبردار نیست. این شیوه امتیازات متعددی دارد که میکوشیم پس از توضیح ویژگیهای این شیوه آنها را برشماریم.
در سورۀ الرحمن آیۀ 7 میخوانیم: «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِیزَانَ. أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ. وَأَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِیزَانَ»«33»
در این آیات پیوند میان از اندازه درنگذشتن و وزن را به انصاف برپا
100