ذوق و ابتکار در دعوت
انسان است؟
(78)در هر حال، به اسلام و نظریه هاى آن، یا به تعبیر خودمان، بـه اصول و احكام اسلامى مراجعه مى كنیم و جواب این دو سؤال را جویا مىشویم.
جهان بینى اسلام
(79)در موضوع اول، اسلام درست عكس نظریه هاى پیش گفته را دارد. در نظر اسلام، جهان خلقت بر پایه هاى حق و عدالت استوار است. سیر عالم بهسوى كمال است. بازى در كائنات و خلق موجودات راه ندارد. حساب هرچیز با نهایت دقت روشن و مشخص است. باطل و ظلم، هرچه قوى و دامنه دار باشد، محو مى شود. عدل و حق، هرچند ذره اى باشد، پایدار است. پیروزى نهایى از آنِ حق جویان و حق گویان است.
(80)بهطور اجمال و بـرحسب تناسب مقام، بـه چند آیه از قـرآن كریم تمسك مىجوییم و بحثمان را متبرك و مستدل مىكنیم.
چند دلیل از قرآن
(81) 1- «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ.»«31» در یكى دو آیه بعد چنین آمده است:«بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ.»«32»
(82)در آیۀ بعد دیده مىشود:«مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ.»«33» كه با صراحت مدعاى بالا را توضیح مى دهد. مطالعه در معناى این آیۀ كریمه، محیط جهان و قوانینى را كه بر جهانِ خلقت
48