شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

ذوق و ابتکار در دعوت

<
>

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی كُنتُمْ تُوعَدُونَ. نَحْنُ أَوْلِیَاؤُكُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ وَلَكُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ.»«30»

(73)ابتدا از پدیدآورندگان این مجلس مقدس و نورانى سپاسگزاری مى‌كنم، و توفیق همه را از خداوند خواستارم. از این افتخار كه نصیب من شده و فرصت سخنرانى در این محفل را به‌دست آورده‌ ام بسیار خوش‌وقت و مفتخرم.

استعمار فكری

(74)یكى از نویسندگان بزرگ معاصر اسلامى به نام مالك‌بن‌نبى، كه از كشور الجزایر است، در مقدمۀ یكى از تألیفات مهمش به نام Le phenomene Coranique یعنى پدیدۀ قرآنى، كه كتابى بسیار خواندنى و از نظر تفكر اسلامى مغتنم است، از نوعى استعمار به نام استعمار فكرى نام مى‌ برد و آن را خطرناك ترین نوع استعمار مى‌ شمارد. چه، استعمار سیاسى و اقتصادى، با همۀ تلخى و رنج آن، زودگذر است و با مبارزۀ مردمِ استعمارزده پایان مى‌ پذیرد. ولى ملتى كه اصالت فكرى خود را از دست داد، این استعمار را احساس نمى‌ كند، و نجات از این انحراف فكرى و استعمارِ عقیدتى برایش سخت و آثار آن بى‌نهایت عمیق و خطرناك است.

(75)این واقعیت، با كمال تأسف در بین مسلمانان به شكل موحش و عجیبى وجود دارد. نویسندگان و گویندگان، متفكران و مردم عادى

46