شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

اسلام

<
>

الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»«6»؛ «وَیُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ»«7»؛ «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ‌»«8»؛ «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّیْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِیحَهُ.»«9»

(12)انسان‌ با جسم‌ و روحش‌ موجودی‌ است‌ واحد، با وحدتی متكامل‌ و با تأ‌ثیر و تأ‌ثرهای‌ متقابل. در زمینۀ‌ عقیده‌ و ایمان، خدا اول‌ و آخر و ظاهر و باطن‌ و مبدأ‌ و منتها و واحد است: «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ.»«10»

(13)علت‌ غایی‌ و هدف‌ از سیر و حـرکت و پویایی‌ و عبـادت‌ و كوشش‌ و جهاد نیز خدای‌ واحد است: «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ»«11»؛ «وَیَكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ لِلّه.»«12»

(14)در نظام‌های‌ اجتماعی و اقتصادی و مدنـی‌ و اخلاقی‌، بـه‌ یك سلسله‌ كوشش‌های‌ روشن‌ و پیگیر برمی‌خوریم‌ كه‌ هدفشان‌ این‌ است‌ كه‌ این‌ برنامه‌ها و نظام‌ها همه‌ بر شالوده‌ و قاعدۀ‌ واحدی‌ پی‌ریزی‌ شوند، آن‌طور كه‌ میان‌ افراد آن‌چنان‌ نزدیكی‌ به‌وجود آید كه‌ به‌ تعبیر دانشمندان‌ علم‌ منطق‌ هر واحدی‌ بعض‌ از كل‌ باشد، نه‌ فردی‌ از كلی. جالب‌ توجه‌ اینكه‌ تعبیر قرآن‌ مجید از اموال‌ و تعهدات‌ و نیروهای‌ مادی‌ و معنویِ‌ افرادِ مختلف‌ این‌ است‌ كه‌ همۀ‌ این‌ها برای‌ شما و در مسیر منافع‌ شما (لَكُم)

23