شما در حال مشاهده نسخه آرشیو می باشید.

اسلام

<
>

ایشان‌ می‌گویند که اسلام، در بسیاری‌ از زمینه‌ها، تحت‌ تأ‌ثیر عقاید ادیان‌ آسمانی‌ دیگر قرار گرفته است؛ عقایدی‌ كه‌ در آن‌ روز در جهان‌ عرب ـ در مسیر سفرهای پیامبر پیش از پیدایش اسلام ‌ـ‌ شایع‌ و رایج‌ بوده‌‌ است.‌ و نیز اسلام‌ از اندیشه‌ها و رسوم‌ و عادات‌ بت‌پرستی‌ رایج‌ در جزیرة‌العرب‌ و سرزمین‌های‌ فارس‌ و روم،‌ از طریق‌ ارتباطات‌ تجاری‌ و سیاسی‌ اعراب‌ مكه،‌ متأ‌ثر شده‌ و عبادات‌ و رفتار سومری‌ها و صابئین‌ بر عبادات‌ و كردار اسلامی‌ اثر گذاشته است. متن گفته‌های این خاورشناسان را برای جلوگیری از اطالۀ کلام نقل نمی‌کنم.

(8)پیش‌ از آنكه‌ صحت‌ این‌ برداشت‌ها و اظهارنظرها را بررسی‌ و نقد كنیم، لازم‌ است‌ منطق‌ اسلام‌ را دربارۀ‌ ادیان‌ آسمانی‌ بدانیم. قرآن‌ كریم‌ صریحاً‌ اعلام‌ می‌دارد كه‌ رسالت‌ محمد(ص) ‌آخرین‌ حلقه‌ از سلسلۀ‌ ادیان‌ الهی‌ است. محمد(ص)‌ خاتم‌ انبیا و مؤ‌من‌ به‌ رسولان‌ پیش‌ از خود و تصدیق‌كنندۀ‌ رسالت‌ ایشان‌ است: «قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنْ الرُّسُلِ»«1»؛ «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ.»‌«2»

(9)نیز قــرآن‌ كریم‌ تأ‌كید دارد كه‌ دین‌ خـدا یكی‌ است‌ و آن‌ را اسلام‌ می‌خواند. همۀ‌ انبیا‌ به‌ همین‌ دین‌ واحد بشارت‌ داده‌اند و خداوند برای‌ هریك‌ از ایشان‌ شریعت‌ و راهی‌ قرار داده‌ است: «شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْكَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ.»«3»

21